CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, April 23, 2013

Luahan hati

Assalamualaikum para blogger sekalian, lama rasanya jejari runcing ni (runcing keee?? -,-) tk menari nari utk menaip dan seterusnya menghasilkan sebuah entry. Haa dh kenapa aku kan ayt nk skema je. Tau aa final sem ni byk brperang dgn ayat, gitewww hahaha. Okay tak tak, dh la siyes la okay. Btw salam aku korg dh jwb blom ni? Haa haa? Psycho gila asal kau ni fuza?? Ahahaha.

Klau nk straight to the point je boleh? Ke nk kne buat bunga2 dulu? Corak tribal ke? Ye aa skang kn tgh in corak tribal, drpd shawl smp la ke stokin nk tribal je sume wakaka, woi dh melalut byk sgt kau ni. Uolls kne phm, iolls hari2 ngadap jurnal utk research final sem cmni la aa ghupenye, mkin tk btol. Skru pon longgar sana sini, blom sempat nk service, tggu raya la kot, dh tetiba engkau kan huahuahua
Okay2 back to the tittle of entry, luahan hati?? Haa cmbest je kan. Knon aa, cuba aa amek ati aku sket kakaka. Okay uolls im preety sure yg sume org ade kisah/sejarah silam. Termasuk la diri aku sndiri. Tk kisah la kisah silam tu mengenai apa sekalipon. okay klau aku brkwn dgn seseorg tu aku brkwn dgn siapa dia SEKARANG dan bukan dia pada masa DAHULU. Utk apa kita menilai dri dia berdasarkan siapa dia pada masa DAHULU. Sentiasa igtkn pada diri yg kita ni manusia dan bukan malaikat. Bila sudah tercatat akn namanya manusia maka tkkn terlepaslah kita semua dari membuat kesilapan. Bila kita melihat seseorang brdsrkn kehidupan mereka yg DAHULU maka akn timbul sifat ign membanding, apbla adanya sifat yg sdemikian, maka ketidakikhlasan dlm persahabatan mula terjadi. Mcmtu jugak aku, aku sendiri tk suka bila ada seseorg yg brtnya mgnai kisah silam aku, bg aku, let bygone be bygone. So i practic the same thing jugak. Aku pon tksuka bertanya ttg kisah silam org, sbb aku rasa bnda tu sensitif dan org tk perlu tau pon. Kann? Lainlah klau dorg sndri yg nk share kisah silam dorg dgn kite, itu lain cerita la. Cuba praktikkan dlm diri yg manusia ni boleh berubah. Berubah? mestilah nk jd yg lebih baik. Allah boleh bg hidayah kpd sesiapa saja hambaNya.

Lg satu is Aku bukan jenis yg suka judge org tk tentu pasal tanpa aku ketahui cerita yg sbnr. Cuba klau kena kt batang hidung sndri? How it taste? Sakit hati kan? Rasa nk marah sume? Isnt? For me dont simply judge and does not simply trust on people, this is better. Life is simple if you never make something yg drag you in trouble okay. As a muslim we have Allah that will hear all your problem, keep praying on HIM, HE'S the very good listener.

Aku sendiri rasa mcm terlalu byk tanggungan dosa, bila duduk sorg2 boleh menangis dibuatnya sbb trfkir 'brapa lama lg je aku boleh hidup kt dunia ni?' Tp amalan tk sbrapa, dosa mkin brtmbah. Bila rasa nk buat benda tk elok, cuba la igt mak ayah kita yg dh byk brkorban wang ringgit dan tenaga nk mmbsrkan kita, tp akhirnya apa balasan yg kita beri pd mereka. Klau tk mmpu nk beri segulung ijazah buat mereka cuba lah utk bhgiakan mereka, itu lebih dari ckup buat mereka. Sbb yg mereka perlukan adalah perhatian dn kasih syg dri ank yg mereka tatang bgai mnyak yg penuh, bknlah wang ringgit yg dipandang mereka. Kita sendiri bakal mnjadi spt mereka, bkal mnjd ibu bapa dan bakal tua, berkelakuanlah yg baik2 agar zuriat yg dlhirkan kelak mnjadi manusia yg baik2 juga.

Aku jd terlalu byk berfikir lately, bcoz im afraid of my future. Aku rasa aku dh trlalu byk buang masa utk perkara yg sia2. Wlaupon umur aku baru 21 tahun, itu bkn lah tiket yg boleh mengatakan aku masih muda, nikmati keseronokan dunia. Bukan. Aku perlu merancang siap2 utk masa depan. Org yg tidak merancang adalah org yg mrncg utk gagal. Kita merancang dan Allah jualah yg menentukan. Perancangan merupakan effort. Jika tiada usaha bgaimana mahu berjaya??

Aku harap aku sndri bukan hnya pndai brkata2 semata, aku ingin praktikkan apa yg telah aku coretkan dlm entry ini. InshaAllah



Okay actually this is random posted, tkde kena mgena dgn sesiapa. Maafkan aku andai ade terguris Mana2 hati. Aku manusia yg tk lari dri buat silap :) assalamualaikum

No comments:

Post a Comment